Let’s Learn! Kennisbank

Ons artikelen archief

Hier staan al onze kennis artikelen die wij in de afgelopen jaren hebben gepubliceerd.
Met de “Kernwoorden” kunt u op thema filteren. Of selecteer een van de “Zoeken” termen in de word-cloud.

TVOO hoofdafbeelding blog Routine en herhaling nov 2024
Gespreid leren

Leren op routine & herhalingen

Eigen artikel uit de TVOO uitgave van november 2024 Ik weet nog dat ik op de lagere school leerde dat ‘studeren’ het beste gedaan kon worden door het geleerde steeds te herhalen. Iedere dag opnieuw. We kregen een biologieboek mee naar huis en moesten als opdracht iedere dag hetzelfde hoofdstuk

Lees verder
duveltje motivatie leren
Leren

Hoe bestrijd je het duveltje dat je leermotivatie om zeep helpt?

Als het om leren gaat, heeft iedereen zijn eigen voorkeur voor de manier waarop geleerd wordt. Maar welke leervoorkeur je ook hebt: succes is hiermee nog altijd niet gegarandeerd. Want leren is een complex cognitief proces dat van veel factoren afhankelijk is. En daar waar de een slaagt en zijn

Lees verder
10 Essentiële L&D-Inzichten denken Kahneman
Leren

10 Essentiële L&D-Inzichten uit Kahneman’s ‘Thinking, Fast and Slow’

Daniël Kahneman, Nobelprijswinnaar en auteur van het boek ‘Thinking, Fast and Slow’*, heeft baanbrekend onderzoek gedaan naar de manier waarop mensen denken. Zijn inzichten zijn van onschatbare waarde voor professionals in Learning & Development (L&D). We zijn als L&D’ers immers allemaal bezig met het beïnvloeden van het gedrag van onze

Lees verder
Kahneman en Microlearning Lets Learn
Leren

Microlearning en Kahneman’s inzichten: een perfecte match!

Microlearning wordt soms weggezet als ‘te oppervlakkig’ of: ‘daar kun je niet echt mee leren’. Onterecht, wat ons betreft. En dat laat onderzoek van Nobelprijswinnaar Daniël Kahneman ook zien. Kahneman, Nobelprijswinnaar en auteur van het boek ‘Thinking, Fast and Slow’ (Ned. vertaling: Ons feilbare denken), heeft baanbrekend onderzoek gedaan naar

Lees verder
Leercultuur nav onderzoek HRcommunity
Leren

Hoe kan L&D bijdragen aan betere HR?

Een vraag die zowel L&D-ers als HR-professionals bezig houdt. Wat mij betreft is het dan ook niet raar dat dit een van de twee kernvragen was van HRcommunity in het HR Trend onderzoek 2024. Recent publiceerden ze het rapport met onderzoeksuitkomsten op hun site. Aangezien deze kernvraag uit het onderzoek

Lees verder
Leren is leuk toch?
Generaties

Leren is leuk, toch?

Leren is van alle leeftijden, maar toch denkt niet iedereen er positief over. Komt dit doordat we verplicht van ons 5e tot 16e jaar moeten leren? Of heeft het met andere zaken te maken? En gaat dit veranderen in de komende generaties? Helma van den Berg verwacht dat de positieve veranderingen

Lees verder
vakantie leren hersenen kraken
Leren

Vakantie vieren en toch je hersenen laten kraken!

De vakantieperiode is weer begonnen. De eerste regio ligt al aan het Gardameer of heeft een andere bestemming gevonden om eens lekker uit te rusten van gedane arbeid. Even rust aan het hoofd. Niks moeten en alles mogen. Heerlijk! Maar betekent dat dan ook dat je niks meer leert tijdens zo’n

Lees verder
beperk half waarde tijd van leren
Gespreid leren

Beperk de half waarde tijd van leren

Helaas is en blijft het een Utopie om te denken dat aangeboden leerstof voor de volle 100% beklijft als de lesstof doorlopen is. Als L&D-er of HR medewerker weet je dit als geen ander. Er is immers zoiets als ‘de half waarde tijd van leren’. Nieuw opgedane kennis verdwijnt al

Lees verder
juiste avatar kiezen
Leren

De werkelijkheid weerspiegeld in een Avatar 

Het belang van het kiezen van de juiste Avatar Avatars zijn inmiddels al flink ingeburgerd. Veel online omgevingen bieden je de mogelijkheid om bij je account een eigen, gepersonaliseerde Avatar van jezelf in te stellen. En met behulp van AI kom je tegenwoordig al tot een zeer realistische versie van

Lees verder
Afwisseling in leren, divers gekleurde groenten
Gespreid leren

Verandering van spijs… doet leren!

Afwisseling verbetert het leren voor iedereen Afwisseling tijdens het leren gaat er vanuit dat je leerstof beter leert door verschillende onderdelen van een onderwerp door elkaar te bespreken en te oefenen. Het tegenovergestelde van afwisseling is leren door één concept van a tot z uit te diepen en pas daarna

Lees verder
Lets Learn - Case Brijder comorbiditeit
Cases

Case: ‘Comorbiditeit Brijder klinieken’

Microlearnings over comorbiditeit bij verslaving Wist je dat 60-80% van de cliënten die binnen de Brijder klinieken met verslavingsproblematiek wordt opgenomen ook kampt met psychiatrische stoornissen? De verslavingsproblematiek waarvoor de cliënt binnenkomt, staat dan niet op zichzelf. In dat geval is er sprake is van comorbiditeit: de aanwezigheid van een

Lees verder
Let's Learn op weg naar #LT24
Microlearning

Let’s Learn! op Learning Technologies 2024

Onze ervaringen & ontdekkingen tijdens #LT24 Londen  Daar gingen we dan: een deel van ons team (Olga, Martin en Helma) maakte de oversteek naar Learning Technologies 2024 (#LT24) in het beurscomplex London Excel. Om inspiratie op te doen over leren én kennis te maken met de nieuwste en innovatieve software

Lees verder