cognitieve load theorie

Het magische getal 3 en cognitieve belasting

We kunnen niet onbeperkt dingen onthouden. De cognitieve load theorie legt uit hoe onze hersenen werken. Lees ook hoe dit werkt bij leren.

We roepen het al sinds dat we met Let’s Learn! van start gingen: Laat je medewerkers 3 minuten leren per dag. Laat ze dan 3 dingen onthouden. Dat werkt! Maar waar komen die 3’en vandaan? Een vraag die we regelmatig krijgen. We leggen het je graag uit aan de hand van de Cognitieve Load theorie van John Sweller.

Malamad meets Sweller

Een recente podcast van Connie Malamad gaat over de theorie van cognitieve load. Malamad is een bekende e-learning designer die op allerlei inspirerende manieren haar kennis deelt. Ze interviewde in de podcast de Australisch onderwijspsycholoog John Sweller. Hij is de bedenker van de ‘Cognitive Load Theory’ (CLT), in het Nederlands de ‘Cognitieve Belastingtheorie’ genoemd. Deze theorie gaat over het belasten van het kortetermijngeheugen. Alhoewel ik de theorie kende, was het inspirerend om te horen hoe de man van deze theorie de betekenis ervan uitlegde aan L&D’er Connie Malamad.

Theorie van cognitieve load

Wat is de kern van de theorie? De kern is dat als je teveel tegelijk in het korte termijngeheugen stopt, er amper iets overgedragen kan worden aan het lange termijn geheugen. Om informatie in het lange termijn geheugen te krijgen, moet je de informatie repeteren en koppelen aan al bestaande informatie in je lange termijn geheugen. Helaas past er in het kortetermijngeheugen maar een kleine hoeveelheid informatie. Pas wanneer die informatie is overgebracht naar het lange termijn geheugen, is er weer plaats in het kortetermijngeheugen. Als je wilt leren zul je dus efficiënt met je korte termijn geheugen om moeten gaan.

Efficiënt werken met korte termijn geheugen

Sweller heeft inmiddels bewezen dat door kleine brokjes informatie aan te bieden en die te laten verwerken, je als lerende weer ruimte hebt voor een nieuw brokje informatie. En dat is nodig, want volgens Sweller kan het korte termijn geheugen maximaal 2 tot 4 elementen per moment onthouden voor maximaal 20 seconden. Om het makkelijker te maken: we hebben dus maar ruimte voor 3 elementen per moment.

Nieuwe kennis overbrengen

Volgens Sweller heeft een L&D’er die leerinterventies ontwikkelt vooral te maken met kennis die moeilijk te leren is, bijvoorbeeld een tweede taal. Als je een tweede taal wilt leren, dan heb je veel te maken met het werkgeheugen. Daarnaast hebben we het lange termijn geheugen, dat onbeperkt is. Het is zaak om bij het leren van de taal zo snel mogelijk de drie te onthouden zaken uit het werkgeheugen over te brengen naar het lange termijn geheugen. Als je al wat kennis in je lange termijn geheugen hebt die over de taal gaat, dan kun je de nieuwe informatie relatief makkelijk toevoegen aan je lange termijn geheugen. Alles wat dus nieuw is, waar je nog geen voorkennis over hebt, is moeilijk!

Korte termijn geheugen

Ik schreef hiervoor al dat we drie elementen kunnen onthouden. Dat is niet geheel correct, in feite kun je als je een beetje oefent per keer maximaal zeven elementen onthouden in je korte termijn geheugen. Maar dat kan alleen als dat zaken zijn die geen onderlinge relaties hebben, zoals bijvoorbeeld een telefoonnummer. Op het moment dat er een onderlinge afhankelijkheid is, er verbanden zijn, kun je maximaal drie dingen onthouden. Vandaar dat we steeds zeggen dat je voor microlearning maximaal drie dingen moet laten onthouden per leerdoel dat je aanbiedt.

Maximaal drie verbanden onthouden

De theorie van cognitieve load gaat over het simultaan multi-processen onthouden. Daarmee bedoelt Sweller dat we naast de te onthouden zaken, ook de verbanden tussen die elementen hebben. Bij een taal is het helder: woordjes stampen heeft weinig samenhang. Daar kun je er meer dan drie van onthouden. Op het moment dat je zinnen moet gaan maken is het moeilijker, je moet dan zowel de woorden als de zaken met een hoge cognitieve load (zinsbouw, werkwoordsvormen, onderwerp) op hetzelfde moment naast elkaar gaan zetten. Dat vergt nogal wat van het geheugen, doordat er veel samenhang in zit.

Wat moet L&D hiermee?

Het is helder. We moeten ervoor zorgen dat je lerende niet teveel informatie ineens krijgt als hij onbekend is met het onderwerp. Hij weet nog niet wat met wat samenhangt. De informatie ziet hij als een warboel, zonder dat hem duidelijk is waar te starten. De lerende kan niet zien wat essentieel is. Biedt een nieuw onderwerp niet op meerdere manieren tegelijkertijd aan. Dat is teveel ineens. Als je een verband tussen twee dingen wilt laten zien, doe dat dan in één plaatje om cognitieve overload te voorkomen.

Bewegende beelden

Vanuit die gedachte is het ook niet slim om met bewegende beelden te werken voor een student die helemaal nieuw is in het onderwerp. Studenten kunnen de beelden van drie seconden geleden niet onthouden als ze alweer nieuwe boodschappen krijgen. De oplossing voor dit probleem is om de studenten eerst op hun eigen tempo kort kennis te laten maken met de verschillende onderdelen. De tijd die ze hiervoor krijgen moeten ze zelf kunnen beïnvloeden. Daarna laat je de samenhang zien en vervolgens ga je de onderdelen uitgebreid uitleggen, waarna nog een keer de samenhang wordt aangeboden. Door zo te werken ga je een aha-beleving krijgen.

Onderzoekend leren

De onderzoekende manier van leren werkt niet volgens Sweller. Hij bedoelt daarmee dat je studenten zonder voorkennis aan het werk zet. Ze zullen niet verder komen in hun kennisopbouw. Het is beter om ze eerst voldoende kennis aan te bieden, die ze in een opdracht eigen maken en verder uitbouwen.

De drie van microlearning

Sweller zijn theorie en uitwerking nemen we graag mee als we microlearnings ontwerpen, waarbij we de drie steeds maar weer benoemen. Het gaat immers om drie dingen om te onthouden per brokje informatie (microlearning) in een leerinterventie van maximaal drie minuten. Wij geloven erin: alle goede dingen bestaan in drieën en driemaal is scheepsrecht! Oftewel: Let’s Learn!

Geschreven door Helma van den Berg

Inspiratiebronnen:
Connie Malamad met John Sweller in gesprek (podcast Cognitieve Load theorie)
Patty Mulder: Cognitive Load Theory (CLT) (is in het Nederlands)

Meer lezen? Klik dan hier voor Wat is de vloek van kennis?1  en Hoe ga je om met de vloek van kennis?2

 

Gratis whitepaper
'De vijf voordelen van microlearning'

Toestemming Gegevensgebruik

De informatie die je hier invult wordt door Let’s Learn! gebruikt om je het whitepaper en vijf aanvullende artikelen te sturen.

Mail mij ook één à twee keer per kwartaal met informatie over Let's Learn! 

 

 

 

Je kunt je altijd uitschrijven of jouw gegevens laten wijzigen. De informatie daarvoor vind je onderaan elk mailtje. Bijvoorbeeld de unsubscribe-link of het adres voor direct contact info@lets-learn.nl. Ons volledige Privacy Statement staat op de site. We gaan zeer zorgvuldig om met jouw gegevens en gebruiken ze uitsluitend voor onze eigen activiteiten.

Door hieronder te klikken verklaar je je ermee akkoord dat we jouw gegevens behandelen conform ons statement.

 

We gebruiken SendInBlue als ons marketingautomatiseringsplatform. Door hieronder te klikken en dit formulier in te dienen, erkent u dat de door u verstrekte gegevens worden overgedragen aan SendInBlue voor verwerking in overeenstemming met het Privacvbeleid en de Voorwaarden van SendInBlue.

GRATIS

Share this post

Share on linkedin
Share on print
Share on email