audio en visuele informatie

Visuele en audio informatie bij design van leerinterventies

In dit artikel gaan we in op de theorie van Dual Coding, die gaat over hoe je audio en visuele informatie gebruikt.

Instructional design wordt steeds belangrijker bij het maken van online leerinterventies. We komen al lang niet meer weg met een boek vertalen in slides die we als video op het net zetten. We moeten er meer voor doen. Het draait allemaal om hoe je korte termijn en lange termijn geheugen samenwerken. Gelukkig is er steeds meer theorie en onderzoek beschikbaar waardoor we weten wat wel en wat niet werkt. In dit artikel gaan we in op de theorie van Dual Coding, die gaat over hoe je audio en visuele informatie gebruikt.

Dual Coding Theorie

Allan Paivio van de Universiteit van Western Ontario, beschreef de theorie voor het eerst in 1971. Er wordt sindsdien onderzoek gedaan naar de combinatie van audio en visuele informatie. Paivio gaat er vanuit dat geluid en beelden in aparte kanalen in het korte termijn geheugen worden opgeslagen. Je onthoudt beter door op beide plekken informatie op te slaan en deze informatie aan elkaar te koppelen. Je koppelt geluid aan een beeld en beeld aan geluid. Het koppelen van een verhaal aan een beeld is volgens dual coding de beste manier van onthouden. Dat betekent dat je dus steeds een plaatje hebt waar een uitleg bij wordt gegeven. En je hebt een verhaal dat hoort bij een plaatje. Vertaalt in de online leerinterventies is dat een beeld met voice over.

Teksten

Volgens dezelfde theorie wordt tekst op een beeldscherm door onze hersenen gezien als een beeld. Dat betekent dat als we teksten hebben ter verheldering van een beeld, we de hersenen extra belasten. We  hebben het over het kanaal in ons korte termijn geheugen waar plaatjes bewaard worden. Een vol korte termijn geheugen kan niets meer opnemen. Je wilt dit voorkomen als e-learning maker. Dit kan door het korte termijn geheugen leeg te maken voordat je weer nieuwe informatie geeft. Het leeg maken kan door een pauze te nemen.

Dual coding gebruiken in online leerinterventies

Mooi zo’n theorie, maar hoe zet je hem in? Volgens Gary Beck Dallaghan, doe je dat op twee manieren:

  1. Gebruik beelden in plaats van woorden. Het beste werkt een beeld met een voice over die een verhaal vertelt bij het beeld. Denk maar terug aan die PowerPoint presentatie waarop de tekst helemaal uitgeschreven stond. Saai en vermoeiend. Terwijl een presentatie met beelden en een goed verhaal van de presentator blijft plakken. Het is dan makkelijker om concepten te begrijpen.
  2. Less Is More: gebruik minder woorden en bullet points per beeld. Als je zowel beeld als woorden laat zien wordt je visuele kanaal extra belast. Je audio kanaal wordt minder belast. Het beste is als de belasting van het korte termijn geheugen met audio en visuele informatie gelijk op gaat. Dus probeer te voorkomen dat er teveel woorden te lezen zijn terwijl er een beeld te zien is. Dat maakt dat je steeds werkt met korte bullet points waar de belangrijkste woorden op staan die geleerd moeten worden. Zoek naar een goede balans tussen woorden en beelden.

Coherence principe

Teveel geluid maakt dat in je korte termijn geheugen het audio kanaal eerder vol is dan het visuele kanaal. Dit maakt dat je alle extra geluiden weg moet laten uit je leerinterventie. Dan behaal je het maximale resultaat. Maar ik vraag me af of dat zo werkt. Door juist met een extra geluid te werken in een learning kun je een sfeer bouwen die beter past bij de praktijk van de lerende. Of die maakt dat de lerende extra alert is op hetgeen er geleerd moet worden. Balans is weer het toverwoord.

Succes met het toepassen van deze theorie. De Dual Coding theorie sluit aan bij de principes van de  Cognitieve Load Theorie. Klik hier om meer over deze theorie te lezen.
Wil je een leuke uitleg zien in een video van 4 minuut 21 seconde, dan kun je die hier vinden: The Dual Coding Theory & Multimedia Learning

Geschreven door Helma van den Berg, microlearning expert

Inspiratiebronnen:
Double Trouble: Dual Coding for Learner Retention
Webinar ElearningBrothers met Brandie Jenkins op 23-7-2019 Theoretically Speaking, These Learning Theories Could Be the Key

Gratis whitepaper
'De vijf voordelen van microlearning'

Toestemming Gegevensgebruik

De informatie die je hier invult wordt door Let’s Learn! gebruikt om je het whitepaper en vijf aanvullende artikelen te sturen.

Mail mij ook één à twee keer per kwartaal met informatie over Let's Learn! 

 

 

 

Je kunt je altijd uitschrijven of jouw gegevens laten wijzigen. De informatie daarvoor vind je onderaan elk mailtje. Bijvoorbeeld de unsubscribe-link of het adres voor direct contact info@lets-learn.nl. Ons volledige Privacy Statement staat op de site. We gaan zeer zorgvuldig om met jouw gegevens en gebruiken ze uitsluitend voor onze eigen activiteiten.

Door hieronder te klikken verklaar je je ermee akkoord dat we jouw gegevens behandelen conform ons statement.

 

We gebruiken SendInBlue als ons marketingautomatiseringsplatform. Door hieronder te klikken en dit formulier in te dienen, erkent u dat de door u verstrekte gegevens worden overgedragen aan SendInBlue voor verwerking in overeenstemming met het Privacvbeleid en de Voorwaarden van SendInBlue.

GRATIS

Share this post

Share on linkedin
Share on print
Share on email