Crisis als kans voor anderhalve-meter-economie

Crisis als kans: 5 tips om gezond te blijven

Animatie: Coronacrisis als kans: 5 tips om gezond te blijven

Anderhalve-meter-economie, een term die we nu dagelijks horen als vervolg op Coronacrisis. Ben je misschien net een beetje aan de Coronamaatregelen gewend, moet je alweer nadenken over de anderhalve-meter-economie. Hoe gezond is dat? Kunnen we dat al wel aan? Moeten we niet even bewust zijn van onszelf en onze gezondheid. Even stilstaan bij onze nieuwe situatie voordat we alweer doorvliegen naar de volgende fase?

Geluksniveau

Langlopend geluksonderzoek van de Erasmus Happiness Economics Research Organization (EHERO) laat zien dat het geluksniveau van Nederlanders gedaald is van een 7,5 naar een 6,3.  Zo’n grote daling is er in jaren niet geweest. En logisch, want er gebeurt veel. Niet iedereen kan de snelheid waarin alles gebeurt bijbenen. Hoe werk je dan nu aan je geluk? Wij laten je zien hoe je dat kunt doen in de animatie.

Tips om gezond te blijven

Natuurlijk hebben we ze allemaal gelezen en kennen we de RIVM maatregelen en tips als eet gezond, blijf bewegen en zorg voor goede hygiëne. Wat ons meer aanspreekt zijn de artikelen die het aandurven om een slag dieper te gaan. Daarbij merk je dat het aankomt op wat gebeurt er nu werkelijk met ons. (Zie ook de inspiratiebronnen onderaan dit artikel.) 

Nieuwe doelen stellen

In deze tijd is het helder dat we ons oude leven opnieuw moeten bezien. Opnieuw bedenken of je blij wordt van de invulling van je dag. En als je daar niet blij van wordt, wat dan. Het is nog altijd beter om zelf actie te ondernemen dan af te wachten en te zitten kniezen. Maar hoe kun je gericht met je situatie aan de slag? Wij vonden vijf tips om positief om te gaan met de uitdagingen.

Tip 1 Neem geen overhaaste beslissingen

Een crisis is een goed moment om na te denken over je levensdoelen. Het is niet het moment om acute en overhaaste beslissingen te nemen. ‘Zint eer ge begint’ is nu belangrijk. En als je dan een paar nachten over je ideeën hebt geslapen kun je alsnog actie ondernemen. Maar probeer dan wel eerst de andere tips op te volgen voordat je beslist om bijvoorbeeld je huis te verkopen.

Tip 2 Luister naar je gevoelens

We kunnen heel koel alles doordenken, maar het is juist nu belangrijk dat we ook luisteren naar onze gevoelens en gezondheid. Hoe is het om een periode uit de ratrace te zijn? Om thuis te zijn, wat meer aandacht te hebben voor de kinderen, de partner, je gezondheid, je huis? Het koppelen van je hart aan je hoofd werkt. Geef je gevoelsleven de ruimte, los van al het nieuws dat er voorbij komt. Laat dat nieuws maar eens voorbij gaan. Dat doet het toch sowieso wel, of jij nu piekert of niet. Handig om dan gewoon eens even tijd voor jezelf te nemen en voor wat je voelt.

Tip 3 Experimenteer

Dit is het moment om eens te proberen of je de activiteiten of interesses die je hebt ook echt bij je passen. Het gaat dan niet om de sociale activiteiten maar wél om je interesses en  hobby’s. Wat spreekt jou aan? En kun je hierdoor iets betekenen voor jezelf of je medemens? Blijf je er gezond mee? Probeer via je interesses en je waarden voeling te krijgen met wat je wilt leren en betekenen in dit leven.

Tip 4 Doe het samen

Vraag iemand die dicht bij je staat om op te treden als je conversatiepartner. Dit kan natuurlijk je partner zijn, maar wellicht is het een goede vriend of vriendin die met dezelfde worsteling te maken heeft. Het helpt als je uitspreekt wat je ervaart, leert en denkt. Zet je gedachten en gevoelens om in woorden. Zo denk je extra na over waar je in je hart mee bezig bent. Het kan je ook een helder beeld geven in de komende anderhalve-meter-economie. Een arm om elkaar slaan is dan ook niet altijd mogelijk.

Tip 5 Noteer wat je ontdekt

Behalve het uitspreken van wat je ontdekt, is het ook goed om dit te noteren. Het maakt dat je als we naar de anderhalve-meter-economie gaan, je jouw ideeën en besluiten uit deze periode beter vasthoudt.  Je geeft zo nieuwe ontdekkingen een serieuze kans. Hoe vaak krijg je de tijd om stil te staan en te reflecteren? Laten we daar ons voordeel mee doen.

Geschreven door Helma van den Berg

Inspiratiebronnen:

Emma Coppieters: Laveren op de golven van Corona
MT: De echte klap komt nog, investeer nu in mentale gezondheid
EHERO: Langlopend geluksonderzoek van Erasmus Research Organization
Tijdschrift PositievePsychologie: Crisis als Kans
NRC: je merkt al dat de videobelletjes minder gezellig worden
VRT: 5 tips om positief om te gaan met onze twijfels en onzekerheden in tijden van corona

Meer lezen in onze Kennisbank? Klik dan door naar de volgende categorieën.

Gratis whitepaper
'De vijf voordelen van microlearning'

Toestemming Gegevensgebruik

De informatie die je hier invult wordt door Let’s Learn! gebruikt om je het whitepaper en vijf aanvullende artikelen te sturen.

Mail mij ook één à twee keer per kwartaal met informatie over Let's Learn! 

 

 

 

Je kunt je altijd uitschrijven of jouw gegevens laten wijzigen. De informatie daarvoor vind je onderaan elk mailtje. Bijvoorbeeld de unsubscribe-link of het adres voor direct contact info@lets-learn.nl. Ons volledige Privacy Statement staat op de site. We gaan zeer zorgvuldig om met jouw gegevens en gebruiken ze uitsluitend voor onze eigen activiteiten.

Door hieronder te klikken verklaar je je ermee akkoord dat we jouw gegevens behandelen conform ons statement.

 

We gebruiken SendInBlue als ons marketingautomatiseringsplatform. Door hieronder te klikken en dit formulier in te dienen, erkent u dat de door u verstrekte gegevens worden overgedragen aan SendInBlue voor verwerking in overeenstemming met het Privacvbeleid en de Voorwaarden van SendInBlue.

GRATIS

Share this post

Share on linkedin
Share on print
Share on email
Donec tempus consequat. suscipit neque. at commodo ipsum ultricies leo. porta.